Woningcorporaties bevinden zich in het hart van de maatschappij. Achter hun cijfers schuilt een veel groter verhaal. Welke rol speelt de accountant daarin? Wat maakt het werken voor een woningcorporatie zo spannend? En welke meerwaarde heeft BDO in het grote geheel?

BDO’er Niels Panman (senior manager Audit & Assurance) en opdrachtgever Sandra Zandstra (controller bij Nijestee) kennen het klappen van de zweep in deze hoek van de publieke sector. Niels heeft in zijn veertien jaar bij BDO altijd voor woningcorporaties gewerkt. Sandra was als registeraccountant tien jaar werkzaam voor een groot accountantskantoor, voordat ze vijf jaar geleden overstapte naar Nijestee (Gronings voor ‘nieuwe woning’), een woningcorporatie in de stad Groningen, met ongeveer 14.000 woningen.

Sandra: ‘Toen Niels en zijn collega’s bij ons begonnen, vier jaar geleden, zijn we met elkaar een rondje gaan fietsen door de stad, langs onze woningen. Net als met nieuwe medewerkers. Je kunt wel alles op papier bekijken, maar ons werk komt tot leven als je met eigen ogen zien wat er staat en wat er komt!’

Niels, die in de stad woont: ‘Ik hoef vanuit huis maar een straat verder te lopen of te fietsen en ik kom een mooi project van Nijestee tegen. Elke dag zie ik weer wat deze woningcorporatie doet. Dat maakt mijn werk heel tastbaar.’

Sandra, je hebt zelf veel ervaring als registeraccountant bij woningcorporaties. Welke meerwaarde hebben Niels en zijn collega’s voor jou?

‘In de eerste plaats controleren zij natuurlijk onze jaarrekening. Bovendien zit Niels, vanuit de landelijke vakgroep van BDO, boven op alle nieuwe wet- en regelgeving. Op die manier hoef ik zelf niet actief op zoek naar de voor ons relevante informatie. Voor het jaarverslag moet ik nu vragen beantwoorden zoals: welke gewijzigde waarderingsgrondslagen zijn er? Dan is het wel fijn om meteen met Niels te kunnen schakelen. Die zit toch dichter op het vuur als het op jaarverslaggeving aankomt.’

Niels: ‘Dat voordeel onderschat ik zelf nog weleens. Wij worden als accountants flink gevoed met informatie vanuit de landelijke branchegroep, waarvan ik zelf ook onderdeel ben. Maar werk je bij een corporatie, of andere publieke sector-instelling, moet je die informatie zelf ergens vandaan toveren.’

Wat zoekt een woningcorporatie als Nijestee, naast die vaktechnische aspecten, in een accountant?

Sandra: ‘Wat ons erg aanspreekt, is dat BDO dezelfde taal spreekt als wij. Nijestee is een nuchtere corporatie met korte lijnen, dat zien we ook bij BDO terug. Het is makkelijk schakelen en we krijgen altijd snel terugkoppeling. Het is ook een heel stabiel team met weinig verloop. En dan weet je elkaar alleen maar beter te vinden. Zij begrijpen ook wat in onze organisatie speelt en dat werkt voor ons allebei heel prettig.’

Niels: ‘Voor ons is het natuurlijk handig dat Sandra weet hoe wij als accountants kijken en denken. Dat maakt de communicatie nog makkelijker. Ik moet ook zeggen dat Nijestee een hoog kwaliteitsniveau nastreeft. De kritische houding die daarbij van ons wordt gevraagd, helpt ook andere corporaties weer.’

Voor welke grote, gezamenlijke uitdaging staan jullie op dit moment?

Sandra (zonder aarzeling): ‘Wij zijn een “organisatie van openbaar belang” geworden. Deze OOB-status betekent dat de controle van de accountant aan nog meer criteria moet voldoen. Onze uitdaging daarbij is zorgen dat de accountant eenvoudig de controle kan doorlopen.’

Niels: ‘Wij spelen een onafhankelijke, controlerende rol. Maar die rol goed vervullen, kan alleen in nauwe samenwerking. De uitdaging voor ons is het dossier te laten voldoen aan de geldende kwaliteitseisen. En die OOB-status brengt een aantal extra verplichtingen met zich mee.’

Sandra: ‘Na zo’n controle vragen wij altijd aan Niels wat wij nog kunnen verbeteren om het zijn team nog makkelijker te maken. We zijn zelf ook altijd zoekende naar verbetering. Net als BDO. Samen proberen we de lat steeds iets hoger te leggen.’

Niels, de laatste jaren werk je niet alleen voor woningcorporaties, maar ook voor familiebedrijven en het mkb. Hoe ervaar je die combinatie?

‘Als een hele goede! Allebei mooi om van dichtbij mee te maken. Met als belangrijkste verschil dat voor het mkb winst in combinatie met continuïteit vooropstaat, terwijl mensen bij woningcorporaties meer gericht zijn op de maatschappelijke taak. In het geval van Nijestee het aanbieden van betaalbare huisvesting in de stad. Je werkt over het algemeen dan ook met hele andere type mensen.’

Sandra: ‘Bij ons zeggen cijfers ook niet alles. Daar zit een heel verhaal achter. Accountants die voor woningcorporaties willen gaan werken moeten wel die maatschappelijke voelsprieten hebben. En dat vraagt van een accountant om een hele andere manier van kijken dan bij bedrijven waar alles draait om winstoptimalisatie.’

Niels, wat moeten jouw nieuwe collega’s echt weten over werken bij BDO?

‘Dat BDO alle randvoorwaarden creëert voor plezier in je werk. Daarom werk ik hier ook al veertien jaar. Plezier blijf ik houden door vakinhoudelijke uitdagingen, doorontwikkeling, leuke klanten en leuke teams. Als die voorwaarden goed zijn, ben ik op mijn plek. En dat is in de afgelopen jaren altijd zo geweest. Verder staan wij echt voor een persoonlijke benadering, waardoor we een hechte band opbouwen met onze klanten. Het is bij ons geen wij-zij-verhaal!’


Meer weten over werken bij BDO en/of voor de publieke sector? Neem contact op met één van onze recruiters!

 

Niels Panman en Sandra Zandstra

Over Niels Panman

Na het vwo ben ik direct bij BDO in dienst gegaan; vier dagen in de week werken, één dag studie. In mijn geval een theoretische opleiding van tien jaar, in combinatie met een praktijkopleiding van drie jaar om registeraccountant te worden. Ik kom uit een dorp (Norg) in de kop van Drenthe en woon alweer tien jaar in de stad Groningen, samen met mijn vriendin. In mijn vrije tijd doe ik aan hardlopen en fietsen, en je kunt mij ’s nachts wakker maken voor sport op tv.

Over Sandra Zandstra

Bij Nijestee zie ik mezelf als de navigator op een schip, naast de kapitein (de bestuurder) die de koers bepaalt. Ik kijk of we op de juiste koers blijven, welke ijsschotsen we tegenkomen en hoe we de wind nog meer in de zeilen kunnen krijgen. Ik ben een optimistisch persoon en probeer ook in deze coronatijd het beste ervan te maken, met drie kinderen (van zeven, vijf en twee jaar) die thuis rondhollen. Verder houd ik van tuinieren en lekker koken!

Top