Ik werk ruim zes jaar als belastingadviseur bij BDO in Amstelveen. Hiervoor heb ik hbo bedrijfseconomie gedaan, maar tijdens de laatste fase van mijn studie kwam ik erachter dat ik fiscale vraagstukken veel interessanter vond. Daarom heb ik de switch gemaakt en ben ik – naast mijn werk bij BDO – in de avonduren een premaster en master fiscale economie aan de Universiteit van Amsterdam gaan volgen. Dit is voor de fiscale praktijk een niet veel voorkomende route, maar waar een wil is, is een weg!

Verantwoordelijkheid

Als belastingadviseur zijn de dagelijkse werkzaamheden variërend. De variatie in dagelijkse werkzaamheden bestaat onder meer uit het coachen van junioren, aanspreekpunt zijn voor klanten en ben ik voor een deel zelf ook nog uitvoerend bezig om mijzelf vakinhoudelijk als fiscalist te verbeteren. Op de fiscale afdeling werken we in relatief kleine teams. Hierdoor heb ik snel verantwoordelijkheid gekregen en fungeer ik door mijn medior rol als belastingadviseur als schakel tussen werkstudenten/junioren en senioren/partners. Dit houdt in dat ik collega’s actief begeleid met de dagelijkse werkzaamheden en hen ook coach op facetten anders dan enkel de fiscale vaktechniek. Hierbij vind ik het persoonlijke en sociale erg fijn.

Klantcontact

Voor het merendeel van de klanten waarvoor ik werk fungeer ik als eerste aanspreekpunt waarbij ik ruggespraak heb van partners. In de afgelopen jaren heb ik veel diversiteit ervaren in het type klanten binnen BDO. Sinds twee jaar bestaat mijn portefeuille voornamelijk uit grote familiebedrijven (direct contact met dga’s/eigenaren), private equity (portfolio managers) en portfolio companies (CFO’s en finance managers). Met name op het private equity segment zal het komende jaar de nadruk komen te liggen. Hierbij zal ik meer gaan focussen op o.a. transactie-gerelateerde werkzaamheden, fiscale advisering aan private equity, fiscale advisering aan portfolio companies (dit zijn bedrijven met private equity als eigenaar) en overige (fiscale) herstructureringsvraagstukken.

Een voorbeeld van een mooi project waar ik aan heb gewerkt is de begeleiding van de aankoop van een Nederlandse onderneming door een Australisch bedrijf. De Australische koper is klant van BDO Australië en door het sterke internationale netwerkt hebben wij als BDO Nederland ondersteuning geboden bij de transactie. Gelet op de complexe bedrijfsvoering van de Nederlandse onderneming in combinatie met de Nederlandse belastingwetgeving hebben wij de koper kunnen voorzien van noodzakelijke informatie om de deal te kunnen formaliseren. Het internationale karakter in combinatie met alle belangrijke aspecten van het kopen van een bedrijf maakt het geheel erg interessant.

Persoonlijke ontwikkeling

Na mijn studie heb ik de beroepsopleiding van de NOB gevolgd. Na de beroepsopleiding staat de ontwikkeling van een fiscalist niet stil en dat betekent dat ik vanaf heden gebruik maak van zowel interne als externe cursussen. Bij de externe cursussen kies ik doelbewust cursussen uit die mij als fiscalist verder laten ontwikkelen in de wereld van transacties en private equity. Daarnaast is vaktechniek bij inhouse cursussen ook van zeer hoog niveau en erg belangrijk. Bij het selecteren van cursussen geeft BDO tijd en budget om mij te ontplooien en dat vind ik fantastisch. Hierdoor kan ik mij professioneel ontwikkelen.

Wat BDO voor mij uniek maakt als werkgever? De verantwoordelijkheid die al vroeg in je carrière wordt geboden om zo een steile leercurve te ervaren. Daarnaast ervaar ik BDO als een organisatie waarbij initiatieven worden gestimuleerd en het contact met alle collega’s laagdrempelig zijn. Hierdoor kan ik op een juiste manier werken aan mijn ontwikkeling.

Collega’s

De samenwerking met collega’s vind ik een erg belangrijk onderdeel van het werk. Je moet immers met plezier naar je werk gaan. De onderlinge sfeer op de afdeling is heel goed. Regelmatig worden er activiteiten buiten kantooruren gedaan. Iedere maand hebben we met de afdeling een sportavond. Daarnaast wordt er vanuit onze vestiging één keer per kwartaal een borrel in de stad (Amsterdam) georganiseerd. En naast de door kantoor georganiseerde activiteiten, gaan we ook regelmatig zelf met collega’s op stap.

Het thuiswerken in verband met corona vond ik in het begin heel erg wennen. Inmiddels heb ik een bureaustoel en beeldscherm beschikbaar gekregen waardoor ik goed uit de voeten kan. Op sommige momenten zelfs effectiever dan op kantoor. Maar het sociale aspect met collega’s mis ik wel heel erg. Het bellen en beeldbellen verlicht dit enigszins, maar komt niet in de buurt van de gezelligheid en prettige sfeer op kantoor. Het vaktechnisch overleg dat we frequent hebben met elkaar blijft doorgaan via Skype. Daarnaast hebben we gedurende deze thuiswerkperiode twee keer per week een managerscall waarbij de middenlaag overleg heeft met aanspreekpunten uit het MT. Iedere manager is verantwoordelijk voor twee à drie van de werkstudenten/junioren. Wij zorgen voor het dagelijkse contact (zowel gezondheid als werkvoorraad) zodat eventuele obstakels tijdig worden gesignaleerd en iedereen prettig kan werken.

Wat ik toekomstige collega’s wil meegeven? Volg je hart en neem initiatief om klanten te bedienen waar je energie van krijgt. Binnen BDO is alle ruimte aanwezig om je wensen uit te spreken en deze op te volgen.


Ben je na het lezen van Bart’s blog enthousiast geworden over werken bij BDO? Neem dan contact op met één van onze recruiters voor meer informatie!

 

Kevin de Hoop

Ik ben Kevin de Hoop, 28 jaar en belastingadviseur bij BDO in Amstelveen. Ik woon in Amsterdam (op de Zuidas tussen onder meer profvoetballers en andere bekende namen) met één van mijn beste vrienden. In mijn vrije tijd ga ik graag sporten (fitness, hardlopen, golfen), met vrienden op stap en vind ik het onderhouden van de band met vrienden en familie erg belangrijk.
 

Top