What’s sup? Suppen is een ideale sport voor jong en oud, met of zonder conditie. Heerlijk buiten in de natuur, op het water en niet geheel onbelangrijk op dit moment, mogelijk op 1,5 meter afstand. Ik hoop jullie met de volgende tips & tricks te kunnen enthousiasmeren voor deze leuke (en nog veelal onbekende) sport!

Laat ik eerst beginnen met de afkorting SUP. Dit staat namelijk voor Stand Up Paddling. Naar alle waarschijnlijkheid is suppen ontstaan in de jaren 40 op Hawaii waar surfleraren op surfboard stonden met een lange peddel om goed overzicht te kunnen houden op beginnende surfers. Hawaïaanse surfscholen begonnen in de jaren 90 voor het eerst met suplessen als een alternatieve manier om te surfen bij weinig golven. Suppen is in 2013 officieel erkend als sport in Amerika.

Calorieën

In eerste instantie lijkt suppen je misschien wat suf. Maar toch kleven er een aantal leuke voordelen aan. Met suppen verbrand je gemiddeld zo’n 300 á 500 calorieën per uur. Dit kan nog aardig oplopen bij meer tegenwind of een hogere snelheid. Tevens kun je het een goede full-body workout noemen. Je moet jezelf continu in balans weten te houden waardoor je je buik, billen en benen moet aanspannen. Het verbetert daardoor flink je evenwicht (en buikspieren!). Ook heb je voldoende peddelkracht in je bovenlichaam en armen nodig, want alleen je balans weten te houden is niet voldoende. Spierpijn gegarandeerd!

Stressvermindering

Bovendien verminderen sporten zoals suppen stress. Dit door je aandacht te besteden aan het ritme van het peddelen en het behouden van je balans. Het geluid van stromend water langs je sup maakt het extra relaxed. Ten slotte betekent naar buiten gaan vaak extra zon! Zon zorgt ervoor dat het lichaam vitamine D aanmaakt, een belangrijke vitamine om depressie te voorkomen.

Nog een leuk voordeel van suppen is dat er geen leeftijd aan is verbonden. Suppen is geschikt voor jong en oud, kleine of grote groepen. Ga gezellig op pad met vrienden, als gezin of maak er een leuk uitje van met collega’s. Neem vooral een rugzak mee met daarin een kleed en lekkere hapjes en drankjes.

Als afwisseling kun je op veel locaties in Nederland een les SUP-yoga of een paddle fit les reserveren. SUP-yoga kan rustgevend en meditatief zijn, maar ook zeker uitdagend en een intensieve training.

Supboard

Ben je enthousiast geworden over suppen en overweeg je zelfs een supboard aan te schaffen? Kies dan voor een opblaasbare variant. Deze zijn enorm stevig, licht van gewicht dus makkelijk te vervoeren. Als leuke bijkomstigheid zijn ze een stuk voordeliger en makkelijker mee te suppen dan een hardboard.Wat heb je te verliezen?! Oké dan, misschien alleen je evenwicht. Succes en veel plezier!


Lees ook de 9 andere vakantietips van BDO-collega’s

 

ANOUK VERMAAK
Management Assistente
Mijn naam is Anouk Vermaak. Na mijn opleidingen aan Schoevers ben ik gaan werken als juridisch secretaresse bij een strafrechtkantoor in Utrecht. Na ruim acht jaar werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. Sinds juni 2019 ben ik werkzaam bij BDO Advisory als managementassistent voor de afdeling MRTP. Ik heb het hier heel erg naar mijn zin! Paardrijden is altijd een van mijn grootste passies geweest. Toch heb ik een paar jaar geleden besloten mijn paard te verkopen en plaats te maken voor een aantal andere hobby’s zoals dansen, crossfit en tegenwoordig ook suppen!

Leuke sup-routes

1. Suppen door de kreken van de Loosdrechtse Plassen of als echte pro, op de plassen zelf!
2. Toerist in eigen stad. Bekijk jouw stad eens vanuit een ander perspectief en maak een rondje door de grachten van Utrecht, Amsterdam of misschien wel Groningen. Ideaal nu er weinig rondvaarten plaatsvinden.
3. Als er weinig wind en golven zijn, waag je dan eens aan de zee. Extra uitdagend!
4. Paar dagen weg? Neem de tent mee en vertrek richting De Biesbosch. Hier vind je drie prachtige routes.

Top