BDO is de marktleider in de wereld van woningcorporaties. Die positie schept verwachtingen, maar kent natuurlijk ook veel voordelen. Zoals volop mogelijkheden om als accountant snel de kneepjes van dit spannende vak te leren. Waarom is het zo aantrekkelijk om te werken voor woningcorporaties? Welke meerwaarde kun jij toevoegen als (door)startende of ervaren professional?

BDO’er Linda Steenvoorden, manager Audit & Assurance bij BDO, en Sven van der Kooi, teammanager bedrijfsvoering bij Kennemer Wonen, weten daar alles over. Zij hebben samen ruim twintig jaar ervaring in dit spannende werkgebied binnen de publieke sector.

Kennemer Wonen is naar eigen zeggen ‘dé thuisgever van Noord-Kennemerland’. Een woningcorporatie die ruim 10.000 woningen verhuurt in de gemeenten Alkmaar, Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Er werken negentig betrokken mensen, waarvan tien op de afdeling die sinds begin 2010 onder Svens leiding staat. ‘Ik ben verantwoordelijk voor de financiële processen binnen Kennemer Wonen en vanuit die hoedanigheid ook betrokken bij het jaarrekeningtraject. De aankomende jaarrekeningcontrole is de eerste die BDO bij ons doet.’

Hoe is jullie samenwerking tot stand gekomen?

Sven: ‘Na vier jaar moesten wij, vanwege onze nieuwe status als ‘Organisatie van Openbaar Belang’ (OOB), afscheid nemen van onze vorige accountant. Uit de vijf uitgebrachte offertes kwam BDO als winnaar naar voren. Doorslaggevend waren aspecten als meedenken, flexibiliteit, data-analyse en tariefstelling. Bovenal is BDO de marktleider in onze sector, die bovendien heel veel kennis uit de regio in huis heeft.’

Ligt de werkelijkheid vooralsnog in lijn met de verwachtingen?

Sven: ‘Mede door onze huidige OOB-status was de verwachting dat BDO wat strikter zou zijn qua toepassen van bepaalde regelgeving in de jaarrekening. Die verwachting is wel uitgekomen, ja. Maar altijd in goede afstemming met elkaar! Ondanks dat we onze overleggen allemaal voeren via MS Teams, verloopt de samenwerking heel prettig en mijn verwachting is dat het zo blijft.’

Linda: ‘Kennemer Wonen is voor ons natuurlijk een nieuwe klant. Dan moet je nog kennismaken met elkaar en dat is soms een beetje zoeken. Maar na de interim-controle en de nulmetingen kan ik wel zeggen dat we elkaar begrijpen en op één lijn zitten qua bevindingen. En voor de jaarrekeningcontrole hebben we bepaalde aandachtspunten al goed besproken en afgestemd.’

Linda, jij bent vanaf het begin van je carrière bij BDO betrokken bij de controle van woningcorporaties. Wat trekt jou aan in het werken voor dit type organisatie?

‘Binnen BDO word je in het begin van je carrière heel breed opgeleid, dus je komt ook bij onder andere bouwbedrijven, midden-kleinbedrijven, stichtingen en woningcorporaties. Drie jaar geleden ging ik nadenken over wat ik echt leuk vind en waarvan ik energie krijg. Toen kwam ik bij de publieke sector uit en dan vooral bij de woningcorporaties (en fondsenwervende instellingen), vanwege de specifieke wet- en regelgeving en de ontwikkelingen in de sector. Wat je bij de ene woningcorporatie ziet, kun je meebrengen naar de volgende. Ik vond het leuk om me daarin te specialiseren. Ook het sociale aspect spreekt me aan; indirect beteken je iets voor de maatschappij. Met het type mens dat bij woningcorporaties werkt, heb ik een goede klik.’

Sven: ‘Bij dit werk doe je iets voor mensen die niet in hun eigen woningbehoefte kunnen voorzien. We hebben als woningcorporatie echt een maatschappelijke opgave. Als bewoners bijvoorbeeld betaalproblemen hebben, sturen we daar niet meteen een deurwaarder op af. We gaan met ze in gesprek om samen tot een oplossing te komen. Ook als het gaat om duurzaamheid ligt er een mooie opgave voor ons. Zo zijn wij koploper binnen de sector en hebben wij als eerste corporatie een CO2 Bewust-certificaat op de CO2-Prestatieladder behaald.’

Wat zijn de grootste uitdagingen voor de komende tijd?

Sven: ‘Als woningcorporatie verhuren, verbeteren en bouwen wij betaalbare en energiezuinige huurwoningen. Allemaal verschillende opgaven, die lastig bij elkaar te brengen zijn. Daarbij moeten wij jaarlijks een fors bedrag aan verhuurderheffing afdragen aan de overheid. Afgelopen jaar was dat ruim € 11 miljoen. Geld dat wij dus niet kunnen gebruiken voor onze opgaven. Het is ook niet eenvoudig om nieuwe huurwoningen op te leveren; we willen wel graag bouwen, maar er zijn weinig beschikbare locaties.’

Wat betekent dit voor accountants die voor woningcorporaties willen werken?

Linda: ‘In het begin komt er veel op je af, maar je staat er niet alleen voor. Als marktleider hebben we een heel sterke branchegroep achter ons staan. Die steekt veel tijd in het opleiden van mensen. En je komt natuurlijk terecht in een team met vier of vijf ervaren en gedreven collega’s, die de tijd nemen om je te begeleiden. Typisch voor woningcorporaties vind ik de specifieke wet- en regelgeving en de uitdagingen die spelen in de sector.’

Nu je ze toch aan het geruststellen bent, wat zou je nieuwe collega’s nog willen meegeven over werken bij BDO?

‘Dat het een leuke organisatie is, waar echt alles bespreekbaar is! Loop je ergens tegenaan, laat het weten. Wij kunnen niet alles aan je zien. Pak dus zelf de regie, dan is er heel veel mogelijk. Wat ik persoonlijk ook heel belangrijk vind, is dat BDO actief monitort op werkdruk en werk-privébalans. Heel erg fijn!’


Meer weten over werken bij BDO en/of voor de publieke sector? Neem contact op met één van onze recruiters!

Linda Steenvoorden en Sven van der Kooi

Over Linda Steenvoorden (34)

Ik werk nu 11 jaar bij BDO. Naast mijn werk in de publieke sector ben ik sinds een jaar ook betrokken bij HR-activiteiten, zoals sollicitaties, begeleiding van nieuwe collega’s en coaching van ervaren collega’s. Fijn dat BDO de mogelijkheid biedt om me breder te ontwikkelen. Ik woon in Noordwijk met mijn man en ons zoontje van twee jaar. Ik houd van verre reizen, wandelen, buiten sporten en spreek graag af met vriendinnen!

Over Sven van der Kooi (40)

Vanaf de mavo ben ik via een omweg, langs winkelketens en avondscholen, in de voetsporen van mijn vader getreden, in de wereld van bedrijfsadministratie en accountancy. Inmiddels werk ik al 11 jaar bij Kennemer Wonen. Ik heb daarnaast een ‘tweede baan’ als zzp’er in de fotografie, waarover ik goede afspraken heb gemaakt met mijn werkgever. Verder ben ik gek van voetbal en crossfit en besteed ik veel vrije tijd met mijn gezin; ik woon in Alkmaar met mijn vrouw en drie kinderen, allemaal jongens!

Top