De publieke sector staat altijd in het brandpunt van de belangstelling. Of het nu gaat om zorginstellingen, maatschappelijke organisaties, woningbouwcorporaties of lokale overheden. BDO is een grote speler in al deze uitdagende werkgebieden, met als gemene deler dat achter hun cijfers een veel groter verhaal schuilt. Welke rol speelt de accountant daarin? Wat staat je als professional te wachten in deze tak van sport? En welke meerwaarde kun jij toevoegen als (door)startende of ervaren professional?

De afgelopen maanden heb je hier vijf duo-interviews kunnen lezen met BDO’ers en hun opdrachtgevers, uit verschillende hoeken van de publieke sector. Tijd om te balans op te maken en de belangrijkste inzichten van deze gesprekken op een rijtje te zetten. Uiteraard kun je alle interviews ook nog op je gemak teruglezen.

Wat zijn de grote uitdagingen in het werken voor PS?

Organisaties in de publieke sector streven een maatschappelijk doel na; van betaalbare huisvesting en werkverschaffing voor kwetsbare doelgroepen tot betere patiëntenzorg en effectieve ontwikkelingshulp. Juist bij zulke organisaties zijn mensen enorm gedreven om te zorgen dat het beschikbare geld zo goed mogelijk wordt besteed. Zij bestaan vanwege hun missie. Daarom moeten ze constant zoeken naar de balans tussen de systemen en processen die ze inzetten versus het geld dat ze daarvoor nodig hebben. Daar komt bij dat het werk van organisaties in de publieke sector voortdurend onder het vergrootglas ligt van publiek en media.

Welke rol van betekenis heb jij als (door)startende of ervaren professional?

BDO’er Ilona Bothof: ‘Mijn ervaring is dat organisaties in de publieke sector anders tegen hun accountant aankijken. Omdat zij werken met publiek geld, is transparante verantwoording en interne beheersing extra belangrijk, waardoor ze meer de dialoog zoeken met een sparringpartner. Daar hechten maatschappelijke organisaties veel belang aan. Je bent als accountant geen ‘moetje’. Die gedrevenheid zorgt ervoor dat iedereen heel erg openstaat voor feedback en verbetering.’

Eveline van Caspel, Head of Finance van SNV, een internationale ontwikkelingsorganisatie: ‘Wat ik heel fijn vind, is dat BDO de balans weet te vinden tussen wat voor een jaarrekeningcontrole echt nodig is en wat niet. Daarnaast waardeer ik juist dat BDO ons uitdaagt. Die flexibele houding en kritische blik, wil ik graag van de accountant. Zo kom je samen verder.’

Sandra Zandstra-Gubler, controller bij woningcorporatie Nijestee: ‘Bij ons zeggen cijfers ook niet alles. Daar zit een heel verhaal achter. Accountants die voor woningcorporaties willen gaan werken moeten wel die maatschappelijke voelsprieten hebben. En dat vraagt van een accountant om een hele andere manier van kijken dan bij bedrijven waar alles draait om winstoptimalisatie.’

Wat vinden onze klanten prettig aan de samenwerking met BDO?

Sandra Zandstra-Gubler: ‘Wat ons erg aanspreekt, is dat BDO dezelfde taal spreekt als wij. Nijestee is een nuchtere corporatie met korte lijnen, dat zien we ook bij BDO terug. Het is makkelijk schakelen en we krijgen altijd snel terugkoppeling. Het is ook een heel stabiel team met weinig verloop. En dan weet je elkaar alleen maar beter te vinden. Zij begrijpen ook wat in onze organisatie speelt en dat werkt voor ons allebei heel prettig.’

Anil Jadoenathmisier, directeur IT & Innovatie bij VZVZ (Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie): ‘Je ziet vaak dat consultants heel erg op de processen en procedures zitten, maar de adviseurs van BDO proberen dingen echt opgelost te krijgen. Ze durven ergens in te duiken en met de poten in de modder staan om samen een project vlot te trekken. We staan er echt samen voor.’

Sven van der Kooij, teammanager bedrijfsvoering bij Kennemer Wonen: ‘Doorslaggevend voor onze keuze voor BDO waren aspecten als meedenken, flexibiliteit, data-analyse en tariefstelling. Bovenal is BDO de marktleider in onze sector, die bovendien heel veel kennis uit de regio in huis heeft.’

BDO’er René Meijer: ‘Dat we die meerwaarde kunnen bieden, heeft ook te maken met de organisatie die we achter ons hebben staan. Het grote voordeel daarvan is dat ik intern veel ruggenspraak heb met BDO’er’s vanuit talloze vakgebieden, van cybersecurity tot financiële vraagstukken. Op die manier kan ik een compleet voorstel bij de klant neerleggen.’

Waarom is het zo aantrekkelijk om te werken voor opdrachtgevers in de publieke sector?

BDO’er Ilona: ‘Ik vind het mooi om vanuit mijn expertise een bijdrage te leveren aan projecten met een maatschappelijke relevantie. Zeker de iets grotere non-profit-instellingen zijn bijna corporate organisaties, met alle leuke en complexe issues van dien, die voor een accountant juist interessant zijn. Dat geeft heel veel energie.’

BDO’er Kasper Kuiper: ‘Zelf vind ik het in de eerste plaats belangrijk om werk te doen met maatschappelijke relevantie. Ik help organisaties in verandering succesvol van A naar B te komen. In dat opzicht maakt het niet veel uit of ik werk voor een leer-werkbedrijf, een gemeente of een zorginstelling. In alle organisaties in de publieke sector heb je te maken met mensen, systemen en processen, binnen een bepaalde politieke dynamiek. En dat is overal even interessant.’

BDO’er René: ‘Met elkaar doe je iets voor Nederland en mét Nederland. En iedereen heeft een rol. Daarom werk ik zo graag in de publieke sector, het liefst voor organisaties zonder winstoogmerk die generieke voorzieningen neerzetten. Dan heb je namelijk echt te maken met een krachtenveld waarin je dingen voor Nederland doet.’

Over werken bij BDO

BDO’er René: ‘Als je van buiten naar BDO kijkt, kun je denken: poeh, dat is een grote accountantsorganisatie, met allemaal jongens en meisjes in pak. Terwijl er veel meer achter zit. Daar kom je alleen maar achter door met mensen in gesprek te gaan. Dan pas kun je echt een oordeel vormen. Dus ga gewoon eens in gesprek met iemand die werkt voor BDO. Uiteindelijk maken de mensen de organisatie!’

BDO’er Linda Steenvoorden: ‘In het begin komt er veel op je af, maar je staat er niet alleen voor. Als marktleider hebben we een heel sterke branchegroep achter ons staan. Die steekt veel tijd in het opleiden van mensen. En je komt natuurlijk terecht in een team met vier of vijf ervaren en gedreven BDO’er’s, die de tijd nemen om je te begeleiden. Wat ik persoonlijk ook heel belangrijk vind, is dat BDO actief monitort op werkdruk en werk-privébalans. Heel erg fijn!’

BDO’er Niels Panman: ‘BDO creëert alle randvoorwaarden voor plezier in je werk. Daarom werk ik hier ook al veertien jaar. Plezier blijf ik houden door vakinhoudelijke uitdagingen, doorontwikkeling, leuke klanten en leuke teams. Als die voorwaarden goed zijn, ben ik op mijn plek. En dat is in de afgelopen jaren altijd zo geweest. Verder staan wij echt voor een persoonlijke benadering, waardoor we een hechte band opbouwen met onze klanten. Het is bij ons geen wij-zij-verhaal!’

Over BDO en de Publieke Sector
Chris van den Haak is voorzitter van BDO Publieke Sector. In die rol probeert hij mensen met elkaar te verbinden omdat zij vaak dezelfde doelen hebben. De organisaties in deze branches richten hun diensten namelijk in veel gevallen op dezelfde doelgroep: de burgers van Nederland en soms zelfs daarbuiten. Chris: ‘Ik ben ongeveer 20 jaar actief als accountant in de Publieke Sector en merk dat de BDO’ers in deze sector vaak beschikken over extra intrinsieke motivatie om een bijdrage te leveren aan de doelstellingen van onze opdrachtgevers. In de rode draad uit de interviews zie ik dit bevestigd. Verder valt mij de persoonlijke benadering en het belang van sectorkennis in de samenwerking tussen BDO’ers en de opdrachtgevers op. Het is ontzettend mooi om te lezen dat dit positieve impact heeft op de vele thema’s die maatschappelijk relevant zijn en dat BDO daarmee in veel gevallen bijdraagt aan een meer vitale samenleving.’

Meer weten over werken bij BDO en/of voor de publieke sector? Neem contact op met één van onze recruiters!

Top