In deze privacyverklaring voor sollicitanten & medewerkers kun je lezen welke persoonsgegevens BDO over jou verzamelt en hoe we die verwerken.
Je deelt bepaalde persoonsgegevens met BDO omdat je bij ons solliciteert, werkzaamheden voor ons verricht via een arbeids- of stageovereenkomst, of omdat je wordt ingehuurd. Deze gegevens vertellen iets over jou of zijn met jou als persoon in verband te brengen. De persoonsgegevens die BDO verwerkt zijn afhankelijk van de relatie, de activiteit of de overeenkomst, waarbij wij niet meer persoonsgegevens zullen vragen dan noodzakelijk voor het uitvoeren hiervan.
BDO houdt zich bij de verwerking van persoonsgegevens aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Hieruit vloeit voort dat BDO onder andere waarborgt dat:
---
Doelen en grondslagen
BDO verwerkt alleen persoonsgegevens voor specifiek vastgestelde doelen en op basis van een rechtmatige grondslag. In het overzicht hieronder zie je welke doelen BDO heeft bij het verwerken van persoonsgegevens en op basis van welke grondslag BDO die gegevens verwerkt.
Indien de verwerking van persoonsgegevens door BDO berust op toestemming van de betrokkene, heeft de betrokkene te allen tijde het recht de toestemming in te trekken. De intrekking van de toestemming geldt alleen voor toekomstige verwerkingen.
---
BDO kan de navolgende soorten persoonsgegevens verwerken, doch uitsluitend voor zover de verwerking daarvan noodzakelijk is voor het desbetreffende doel (zie doeleinden hierboven):
Identificatiegegevens
Transactiegegevens
Financiële gegevens
Audiovisuele gegevens
*Deze gegevens worden enkel verwerkt van betrokkenen die in dienst van BDO komen of zijn, dan wel na dienstverband conform ons record- en retentiebeleid.
---
Mocht je informatie willen over de persoonsgegevens die BDO van je verwerkt, dan verstrekken wij jou dat graag. Dit doen we nadat voor ons voldoende duidelijk is wie je bent (identificeren) en dat je ook daadwerkelijk de persoon bent die jij zegt te zijn (authenticeren). Deze identificatie zal bij voorkeur plaatsvinden op één van de BDO-vestigingen.
Je hebt naast het recht om informatie op te vragen ook een aantal andere wettelijk bepaalde rechten met betrekking tot jouw persoonsgegevens. Hieronder lees je welke rechten dat zijn:
BDO zal te allen tijde een ingediend verzoek beoordelen en honoreren naargelang dit is toegestaan op basis van wet- en regelgeving. Je kunt eventuele vragen en/of verzoeken, die verband houden met de verwerking van persoonsgegevens door BDO, indienen bij onze Data Protection Officer via onderstaande contactgegevens:
BDO Holding B.V.
T.a.v. Data Protection Officer
Postbus 182
5600 AD Eindhoven
Je ontvangt van ons binnen één maand een schriftelijke reactie op het verzoek.
Indien je het niet eens bent met een beslissing van BDO over de verwerking van jouw persoonsgegevens, staan wij te allen tijde open voor overleg. Daarnaast heb je het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, indien je het niet eens bent met een beslissing van BDO over de verwerking van jouw persoonsgegevens.
---
BDO bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk en in lijn met geldende wet- en regelgeving. Voor toekomstige carrièremogelijkheden binnen BDO kan BDO persoonsgegevens langer bewaren, mits wij jouw toestemming hiervoor hebben. Met jouw toestemming bewaren we je gegevens tot maximaal 12 maanden na het beëindigen van de sollicitatieprocedure, waarbij na 11 maanden per e-mail gevraagd wordt of de gegevens nog correct zijn en of de gegevens daarna nog bewaard mogen worden.
In ons record en retentiebeleid hebben wij concrete termijnen vastgesteld voor het wissen van gegevens en/of periodieke toetsing hiervan. Zo dragen wij zorg voor het naleven van de juiste bewaartermijnen.
Hieronder worden een aantal relevante bewaartermijnen uitgelicht:
---
Delen van gegevens
BDO deelt jouw persoonsgegevens in beginsel niet met andere partijen (derden), tenzij daar een wettelijke grondslag voor is. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van omstandigheden waarin wij jouw gegevens mogelijk zullen delen:
Voor het kunnen uitvoeren van onze dienstverlening maken we gebruik van een aantal partners. Deze partners worden ook wel onze (sub)verwerkers of samenwerkingspartners genoemd. Het is mogelijk dat je persoonsgegevens bij een van deze partners zijn opgeslagen, dan wel anders door hen worden verwerkt. BDO heeft met deze partners contractuele afspraken gemaakt hoe zij met jouw persoonsgegevens om dienen te gaan.
BDO heeft partners in de volgende categorieën:
In het bijzonder maakt BDO gebruik van de volgende (sub)verwerkers.
Doorgifte van gegevens buiten de EU
BDO slaat jouw gegevens in beginsel op binnen de grenzen van de EU. Wanneer in het kader van de dienstverlening gegevens worden gedeeld buiten de EU, dan waarborgt BDO een passend beveiligingsniveau en treffen wij (indien noodzakelijk) passende waarborgen ter bescherming van jouw persoonsgegevens.
Voorbeelden van maatregelen die BDO treft in geval van doorgifte buiten de EU zijn:
Doorgiften buiten de EU kunnen ook plaatsvinden wanneer er een adequaatheidsbesluit aanwezig is of wanneer jij daartoe toestemming hebt verleend.
Hoe beschermen wij jouw persoonsgegevens?
BDO neemt alle technische en organisatorische maatregelen die redelijkerwijs verwacht mogen worden om jouw persoonsgegevens te beveiligen. Uiteraard zijn deze maatregelen volledig in lijn met de geldende wet- en regelgeving en de huidige stand van de techniek.
Bij indiensttreding worden nieuwe medewerkers gewezen op de regels en procedures binnen de organisatie, in het bijzonder aangaande de geldende beveiligingsregels en procedures. Er wordt regelmatig aandacht besteed aan het vergroten van het beveiligings- en privacy bewustzijn bij de medewerkers.
De afdeling ICT (BDO Holding B.V.) en de Cybersecurity afdeling (BDO Advisory B.V.) zijn ISO27001-gecertificeerd. Daarmee voldoen deze afdelingen aan de internationale norm voor informatiebeveiliging. De scope van het certificaat is: “Ontwikkelen, onderhouden en ondersteunen van klantportalen en digitale dossiers alsmede het beheren van ICT infrastructuren en de geleverde cybersecurity dienstverlening onderverdeeld in de categorieën Assess & Assure, Consult & Implement en Security & Compliance.”
Wil je meer weten over de beveiligingsmaatregelen die BDO treft? Neem dan contact op met onze afdeling Quality, Risk Management & Legal via mail.
Contact of vragen over jouw persoonsgegevens
Als je meer wilt weten over het beleid van BDO ten aanzien van privacy en gegevensverwerking en over de manier waarop wij jouw persoonsgegevens gebruiken, kun je contact opnemen via onderstaande gegevens:
BDO Holding B.V.
T.a.v. Data Protection Officer
Postbus 182
5600 AD Eindhoven