Ze werkten samen voor een van de grootste klanten van BDO. Allebei vanuit hele andere perspectieven, maar wel altijd in verbinding met elkaar en met collega’s van andere vakgebieden. Multidisciplinair, noemen we dat. Dé manier waarop we graag voor onze klanten werken.
Senior Management Consultant Cyriel Rademacher (35) kwam drie jaar geleden bij ons in dienst, nadat het zorgbureau waarvoor hij werkte samenging met BDO Advisory (de consultancytak van BDO Nederland). Zijn uitvalsbasis is kantoor Utrecht. “Ik ben hier een beetje de vreemde eend in de bijt”, lacht hij. “Wat informeler dan men gewend is en ik kleed me anders. Maar het prettige is dat je hier echt de mogelijkheid krijgt om jezelf te zijn.”
Voldoening
Consultant Tax Jasper Schilt (26) begon als werkstudent bij BDO (Tilburg), werkt inmiddels alweer 4,5 jaar voor BDO en heeft zich volledig toegelegd op de publieke sector, van (lokale) overheden en gemeenten tot maatschappelijke organisaties en zorginstellingen. “Dit is werk dat maatschappelijke impact maakt. Als bijvoorbeeld een woningcorporatie uiteindelijk niet onnodig te veel belasting hoeft te betalen en de huurders daar voordeel van hebben, geeft ons dat een stukje voldoening.”
Vanuit welk kantoor of voor welke ‘LoS’ (Line of Service) je bij BDO ook werkt, iedereen kan elkaar overal tegenkomen. En voor je het weet, mag je er ook nog en public over vertellen. Bijvoorbeeld tijdens de landelijke Publieke Sector Dag, een interactief programma met ruim honderd collega’s. Cyriel en Jasper spraken daar over hun (afgeronde) project bij een omvangrijke zorgorganisatie, een van de grotere klanten van BDO.
Complexe casus
Voor het ziekenhuis van deze organisatie was Cyriel de projectleider Horizontaal Toezicht op de zorgregistratie. “Dit is de nieuwe manier om te verantwoorden dat de zorgregistratieprocessen goed op orde zijn en dat er geen foute declaraties naar de verzekeraar worden verstuurd. Dat betekent rondom processen veel schakelen met medisch specialisten, zorgadministratie en management.”
Voor een ander project van deze klant fungeerde belastingadviseur Jasper als het aanspreekpunt voor fiscale vragen. “Vennootschapsbelasting is mijn eigen expertise. Daarnaast vervulde ik een coördinerende rol voor de klant om te zorgen dat alle specifieke vragen bij de juiste specialisten terecht kwamen. Soms betekent dat meerdere collega’s laten aanhaken, omdat een casus zo complex is.”
De mens centraal
“Als ik voor mezelf spreek”, gaat Jasper verder, “hebben we op een typische BDO-manier voor deze klant gewerkt. Aan de ene kant het leveren van hoogwaardig fiscaal advies voor een organisatie met ingewikkelde vraagstukken. Aan de andere kant de persoonlijke manier van samenwerken, waarbij het regelmatige overleg en tussentijdse contact met de klant altijd heel prettig en laagdrempelig verliep. In die zin was dit voor mij een échte BDO-klant.”
Cyriel heeft een intiemere band met deze opdrachtgever, omdat hij al voor deze zorggroep heeft gewerkt voordat hij bij BDO in dienst trad en sinds de start bij BDO ruim de helft van zijn tijd voor deze opdrachtgever in de weer was. “Ook door een andere langlopende opdracht is het voor mij dus nog even ontdekken wat nou typisch een BDO-klant is. Wel heb ik de organisatie snel leren kennen, omdat ik in de OR zit. Een van mijn drijfveren daarvoor is dat ik het belangrijk vind dat iedereen zichzelf kan zijn en zich thuis voelt op kantoor. Dat sluit aan bij het streven van BDO naar meer diversiteit. Daar draag ik graag aan bij! BDO zet de mens centraal, en dat spreekt mij erg aan.”
Ontwikkeling op maat
Jasper op zijn beurt is heel erg te spreken over de mate van ondersteuning die hij krijgt in zijn ontwikkeling. “Echt blij mee. Dat was ook een van de redenen waarom ik ooit voor de publieke sector heb gekozen. Als werkstudent op de algemene praktijk werkte ik soms samen met het publieke sector-team. Een heel leuk team, dus toen ik werd gevraagd fulltime daarvoor te werken, greep ik die kans met beide handen aan. Zowel met de partner als mijn direct leidinggevende heb ik een hele goede band. En ik heb echt het gevoel dat mijn ontwikkeling op maat is gesneden. Gewoon op de manier zoals ik het graag wil. Perfect.”
Wat Cyriel naast de goede begeleiding vooral opvalt, is de balans tussen het “niet overmatig hiërarchisch werken” en de hoogstaande kwaliteit van het werk. “Van junior tot senior tot partner zijn de lijntjes kort en is de afstemming goed. Iedereen denkt met elkaar mee en de samenwerking is zeer mensgericht.”
Ruimte en balans
Over de vraag wat ze hun toekomstige collega’s willen meegeven over werken bij BDO, hoeft Jasper niet lang na te denken. “Voel je vrij om aan te geven waar je persoonlijke wensen en ambities liggen. Er is ruimte genoeg om gehoord te worden, ook als je net nieuw bent. En voel je vrij om aan te geven als je meer begeleiding nodig hebt, of juist als je behoefte hebt aan meer uitdaging. Ik ervaar BDO als een werkgever die daar echt oog en aandacht voor heeft.”
“Het is mij opgevallen dat de balans tussen werk en privé bij onze vakgroep heel duidelijk is”, sluit Cyriel af. “Het avondwerk is ook minder dan ik bij eerdere werkgevers gewend was. Verder vind ik echt dat er bij BDO veel kansen zijn om je te ontwikkelen. Je moet het alleen wel zelf aangeven, dus doe dat. Als je actief bezig bent met je toekomst, heb je hier heel veel mogelijkheden!”
Over Cyriel Rademacher
Cyriel komt uit Limburg en woont in Zeewolde. Hij is een fanatieke gamer, drummer, concertbezoeker én Fortuna Sittard-fan. Verder typeert Cyriel zichzelf als een ‘standaard geek’, bijna zoals uit de The Big Bang Theory. Hij struint graag Comic Cons af en verslindt Marvel-films.
Over Jasper Schilt
Na zijn studententijd in Tilburg is Jasper teruggekeerd naar zijn geboortegrond, Schoonhoven. Daar woont hij op zichzelf en is hij druk met het organiseren van feesten en festivals om zijn dorp - sorry, stad – op de kaart te zetten. De spaarzame vrije tijd die overblijft, besteedt hij graag aan sport en zijn vrienden.