Aran Janssen is senior adviseur Corporate Finance binnen de afdeling M&A. Wat dit precies inhoudt en hoe het werken bij BDO ervaart? Wij stelden hem 7 vragen.
Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met M&A?
‘Op de middelbare school had ik al de meeste interesse in het vak economie. Vandaar dat ik de bachelor bedrijfseconomie ben gaan doen aan Tilburg University. Met name tijdens mijn master Finance kwam ik in aanraking met verschillende M&A vakken, waardoor ik echt interesse kreeg in dit vakgebied. Daarnaast woonde ik carrière evenementen bij waar ik in contact kwam met verschillende M&A kantoren. Na het volgen van de M&A vakken wilde ik, naast de theoretische kennis die ik had opgedaan, graag ook praktijkervaring opdoen. Zodoende ben ik bij BDO M&A terechtgekomen als stagiair.’
Wat houdt je huidige functie in, en welke functies heb je gehad om daar te komen?
‘Na gestart te zijn als stagiair ben ik doorgegroeid naar Senior Adviseur Corporate Finance. In deze rol begeleid ik ondernemers/aandeelhouders bij aan- en verkooptrajecten. Daarnaast hou ik me bezig met bedrijfswaarderingen. Dat laatste kan een onderdeel zijn van een aan- of verkooptraject, maar wij doen bijvoorbeeld ook veel waardebepalingen in het kader van een aandelenoverdracht binnen de familie.’
Waarom heb je specifiek gekozen voor de adviestak?
‘De combinatie van inhoudelijk bezig zijn met cijfers en de sociale kant vind ik mooi. De ene dag ben ik in Excel of PowerPoint aan het klussen en de andere dag zit ik met ondernemers, directie of een mogelijke koper aan tafel. Daarnaast werk ik op projectenbasis, waarbij meerdere projecten tegelijk lopen. Dit maakt het werk afwisselend en krijg ik zo de kans om in een korte tijd veel verschillende bedrijven te leren kennen die actief zijn in uiteenlopende sectoren.’
En waarom ben je dit bij BDO gaan doen?
‘BDO is een professionele organisatie met mooie kantoren, goede faciliteiten en ruime opleidingsmogelijkheden. Daarnaast mag je als starter snel mee naar klanten en ben je van A tot Z betrokken bij projecten. Bovendien spreekt het klantensegment (mkb/familiebedrijven) mij erg aan. Je zit met de directie/aandeelhouders aan tafel. Veel klanten betreffen ondernemingen die al meerdere generaties in de familie zitten, hetgeen projecten persoonlijk maakt. Zeker bij een verkoop van een familiebedrijf speelt emotie en een persoonlijke benadering een belangrijke rol.’
Wat zijn je grootste uitdagingen in je huidige functie?
‘Werken op projectenbasis maakt het werk afwisselend. Tegelijkertijd kan het voorkomen dat bij meerdere projecten het zwaartepunt in dezelfde periode ligt. Dit kan soms uitdagend zijn; aan ons de taak om dit goed te managen.’
Welke klanten vind jij het leukst om mee te werken?
‘Echte familiebedrijven waarbij de onderneming vaak al meerdere generaties in handen is van een familie. Ik heb veel bewondering voor hoe deze klanten een onderneming van nul tot een goed renderende onderneming met een mooi product/dienstverlening hebben opgebouwd.’
BDO is een vrij groot kantoor. Waarom heb jij gekozen voor een groot kantoor ten opzichte van een klein kantoor?
‘Wat ik al aangaf: mede door de omvang is BDO een professionele organisatie met goede faciliteiten en veel mogelijkheden. Doordat je als afdeling onderdeel bent van een grotere organisatie werk je ook regelmatig multidisciplinair samen met collega’s van andere afdelingen. Dit maakt het werk extra leuk. In mijn dagelijkse werkzaamheden voelt het niet als een groot kantoor. Ik werk op een fijne en laagdrempelige manier samen met collega’s die ik persoonlijk ken.’