Sjoerd Klabbers is 27 jaar en adviseur Corporate Finance op de M&A-afdeling van BDO. Hiervoor studeerde hij cum laude af aan de Radboud Universiteit van Nijmegen en volgde de master Financial Economics. Zijn hobby’s zijn (kite)surfen, crossfit, judo en mountainbiken. Wij stelden hem 5 vragen over werken bij BDO.
Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met fusies en overnames en hoe ben je werkzaam geworden in dit vakgebied?
‘Tijdens mijn studie. Het vak M&A was namelijk een van de keuzevakken tijdens mijn master en onderdeel van dit vak was het waarderen van een bedrijf naar keuze. Een leuke opdracht toen en een interessant vakgebied om een carrière in te starten.
Voordat ik die keuze moest maken, besloot ik om eerst nog een half jaar te gaan reizen. Tijdens mijn school- en studieperiode heb ik namelijk ook een sportcarrière gehad in kitesurfen. Voor de sport was ik vaak aan het reizen en ik wilde graag nog wat meer van de wereld wilde zien voordat ik opzoek zou gaan naar een baan. Na mooie trips zoals Amerika, Canada en Brazilië was het originele plan om een laatste reis te plannen. Alleen na een korte check van de bankstand bleek dit helaas een iets minder goed idee . Daarom besloten om iets vervroegd op zoek te gaan naar een baan en afscheid te nemen van het ‘studentenleven’.
Bij het zoeken naar een baan heb ik wat breder om mij heen gekeken, maar met name een focus gelegd op M&A-gerelateerde startersbanen. Ik heb wat sollicitaties voor andere type banen gehad, maar dit was met name om te bevestigen dat ik daar niet naar op zoek was. Uiteindelijk heb ik vrij snel een baan gevonden bij een corporate finance boetiek die gespecialiseerd is in fusies en overnames. Daar heb ik circa vier jaar gewerkt voordat ik opzoek ging naar een nieuwe uitdaging.’
Hoe ben je bij BDO terecht gekomen en wat houdt je huidige functie in?
‘Nadat ik enkele overnames succesvol heb mogen begeleiden, merkte ik aan mezelf dat ik met name op het gebied van financiële analyses verder uitgedaagd wilden worden en mij hierin ook verder (theoretisch) wilde verdiepen. Vandaar dat ik opzoek ben gegaan naar een werkgever die mij hierin kon ondersteunen. Via LinkedIn zag ik een vacature bij BDO voorbijkomen, waarna ik gesolliciteerd heb. Na een zeer prettig en informeel eerste gesprek had ik mijn keuze al gemaakt.
Bij BDO ligt mijn focus op twee soorten opdrachten: waarderingsopdrachten en koop-verkoop trajecten. Bij waarderingsopdrachten kun je denken aan opdrachten in het kader van fiscale bedrijfsoverdrachten (binnen de familie), fiscale doeleinden en geschillen. De omvang kan uiteenlopen van een waarde van nihil tot enkele miljarden (wel uitzonderlijk) en de duur van zo’n traject kan enkele uren tot weken zijn. Bij een waardering draait het niet alleen om de cijfers, maar ook om het verhaal achter de cijfers en om daar een heldere onderbouwing bij te krijgen.
De koop- en verkooptrajecten duren over het algemeen veel langer en hebben een hele andere dynamiek. In beide trajecten vervul ik de rol van senior adviseur en sta ik de klant bij gedurende het gehele traject en stuur ik daar waar nodig ook (junior) collega’s aan.’
Waarom eigenlijk de adviestak en niet het normale bedrijfsleven?
‘Wat ik het leuke vind van werken in de consultancy is onder andere de afwisseling van klanten, sectoren en bedrijven. Als consultant ben je werkzaam op een breed aantal projecten en elk project is anders. Hierdoor maak je snel kennis met diverse bedrijven en sectoren, waaronder ook sectoren waar je wat minder snel aan denkt. Soms heb ik contact met lokale familiebedrijven en andere keren weer met multinationals. Deze afwisseling zorgt voor continue uitdaging. Daarnaast is het leuke aan M&A trajecten dat er een duidelijk begin en eind aan elke opdracht is. Gedurende de opdracht heb ik een helder doel waaraan ik kan werken en worden successen regelmatig gevierd.’
Wat zijn je grootste uitdagingen en welke eigenschappen heb je nodig om te excelleren in je functie?
‘Tja, dit is een lastige vraag, aangezien dit niet alleen per persoon maar ook per opdracht verschilt. Voor sommige, zeker waarderingsgerelateerde opdrachten, kan af en toe het ontrafelen van de juiste cijfers een uitdaging zijn en is het erg handig als je een sterk analytisch vermogen hebt. Tijdens koop- en verkooptrajecten kan het echter weer een uitdaging zijn om de klant mee te nemen in wat voor jou dagelijkse werkzaamheden zijn, maar voor hem of haar een zeer spannende periode, want hoe vaak krijg je nu de kans om je bedrijf succesvol te verkopen? Hier kan empathisch vermogen weer een zeer goede eigenschap zijn. Een mix van analytische vaardigheden en sociale vaardigheden is dan ook wel nodig om succesvol te zijn. Je ziet wel dat de mix per persoon verschilt. Dit is onder andere afhankelijk van waarin je jezelf graag wil specialiseren en hoe je de sterktes van een ander uit je team weet te benutten gedurende een proces.’
Tot slot, wat vind jij de pluspunten van het werken voor BDO?
‘Wat ik belangrijk vind is persoonlijke ontwikkeling, een goede werk-privé balans en persoonlijke aandacht. Ondanks dat BDO een erg grote organisatie is, bestaat de Corporate Finance afdeling van BDO uit circa zeventig personen. Door de wat kleinere omvang van dit team leren we elkaar goed kennen en ben ik geen ‘nummertje’ op de lijst. Tegelijkertijd is een voordeel van een grote organisatie weer dat opleidingsmogelijkheden op zowel persoonlijk als professioneel vlak worden gestimuleerd. Zo ben ik bijvoorbeeld gestart met volgen van de opleiding tot Registor Valuator: een specialistische opleiding gericht op het waarderen van bedrijven. Daarnaast is een ander voordeel dat wanneer je een inhoudelijk vraagstuk hebt, je dit ook buiten de afdeling met andere BDO-collega’s kunt bespreken die gespecialiseerd zijn in het betreffende vakgebied.
Tot slot krijg ik bij BDO ruim de mogelijkheid om flexibel mijn werkdag in te plannen, bijvoorbeeld door het afwisselend werken op kantoor en thuis. De één begint liever wat eerder met werk, terwijl een ander liever ‘s ochtends eerst even gaat sporten en wat later start. Daarbij werkt de ene collega vier dagen in de week op kantoor, terwijl de andere collega twee dagen op kantoor werkt. Zolang je verantwoordelijk omgaat met je werkzaamheden krijg je genoeg vrijheid om hierin zelf keuzes te maken die bij jou als persoon passen.’