Jon Giesbers

Adviseur Transaction Advisory Services

BDO is groot genoeg om te werken met professionele klanten, maar klein genoeg om een persoonlijke band op te bouwen met mijn collega’s

Jon Giesbers is adviseur Transaction Advisory Services (TAS) bij BDO M&A. Hiervoor deed hij een bachelor Economie en Bedrijfseconomie en vervolgens de master Financial Economics aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Wij stelden hem 7 vragen over werken op de Mergers & Acquisitions afdeling van BDO. 

Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met M&A?

Mijn eerste aanraking met het vak M&A was gedurende een carrière-evenement van mijn studie. Tijdens dat evenement kwamen meerdere organisaties uitleg geven over de werkzaamheden die zij verrichten, waarbij er ook een corporate finance kantoor aanwezig was. Onbewust ben je er denk ik al eerder mee bezig, maar mijn interesse is gedurende de presentatie van die organisatie gewekt. 

Wat houdt je huidige functie in en welke functies heb je gehad om daar te komen? 

Mijn huidige functie is adviseur Transaction Advisory Services, wat inhoudt dat ik mij dagelijks bezighoud met financiële due diligence onderzoeken. In feite kijken wij op onze afdeling of het dak lekt voordat het huis wordt verkocht, maar dan bij de verkoop van een onderneming. Dit doen wij door te kijken naar de ontwikkeling van het resultaat en het identificeren van risico’s die horen bij de onderneming. Daarnaast leveren wij ook input voor de onderhandelingen tussen de uiteindelijke koper en verkoper. In enkele gevallen doen wij dit vanuit het oogpunt van de verkoper, waarmee de verkoper vaak vanuit een sterkere positie de markt kan benaderen. 
Ik ben voorgaand aan deze functie junior adviseur geweest, ook binnen BDO, wat mijn eerste functie is geweest na mijn studie. 

Waarom heb je specifiek gekozen voor de adviestak?

De diversiteit van zowel klant, project en de onderneming. Zo adviseren wij in sommige gevallen de verkoper, maar vaak de potentiële koper. De koper kan verschillen van professionele investeerder tot een strateeg die voor het eerst een overname doet. Door de relatief korte doorlooptijd van onze projecten zien wij een breed scala aan ondernemingen. Dit kan gaan van een productiemaatschappij tot een softwareontwikkelaar. 

En waarom ben je dit bij BDO gaan doen? 

Vanuit BDO doen wij met name onderzoek naar ondernemingen in het mkb-segment. Dit zorgt ervoor dat wij vaak direct met de ondernemer aan tafel zitten. Daarnaast ben ik bij het gehele due diligence onderzoek betrokken. In het geval van grotere deals is het vaker zo dat ik enkel een bepaald deel van het onderzoek voor mijn rekening neem, waardoor ik niet altijd alles mee krijg van de onderneming.
BDO is groot genoeg om te werken met professionele klanten in een professionele omgeving, maar klein genoeg om een persoonlijke band op te bouwen met mijn collega’s. BDO is aangesloten bij een internationaal netwerk, waardoor er regelmatig gewerkt wordt voor internationale klanten en er mogelijkheden zijn om voor een periode bij een vestiging in het buitenland te werken.  

Wat zijn je grootste uitdagingen in je huidige functie?

In mijn functie ben ik veel bezig met het verwerken en analyseren van de data die wordt aangeleverd door de organisatie waar wij onderzoek naar verrichten. In sommige gevallen ben je dan zo gefocust op de details dat je het grotere plaatje mist. Het is soms de kunst om even een stap terug te kunnen nemen. 
Daarnaast zijn wij in ons werk erg afhankelijk van de data die wordt aangeleverd. In sommige gevallen is de data niet van de kwaliteit die we het liefst zouden zien. Wanneer dat het geval is, moet je pragmatisch om kunnen gaan met wat wel beschikbaar is. 

Welke eigenschappen heb je nodig om in jouw functie binnen BDO te excelleren?

Zoals eerder benoemd zijn wij erg afhankelijk van de kwaliteit van de informatie die wordt aangeleverd. Het is belangrijk om creatieve oplossingen te kunnen bedenken met de informatie die wel beschikbaar is en flexibel te zijn wanneer informatie niet naar wens is. Omdat wij veel met data werken, is analytisch zijn toch wel een pre. 
Wat mogelijk nog wel het belangrijkst is, is het kunnen werken in een teamverband. Onze projecten bestaan veelal uit een team van drie of vier personen. Dit betekent dat je goed met elkaar moet communiceren. Daarnaast moet de insteek zijn dat je het project met zijn allen tot een goed einde brengt. Om dit teamverband te bevorderen, hebben wij regelmatig trainingen of informele activiteiten met het gehele team. 

Welk type project vind jij het leukst om aan te werken?

In het verleden heb ik meegewerkt aan enkele vendor due diligence projecten. Dat vind ik over het algemeen de leukste projecten. Een vendor due diligence heeft als doel om de onderneming goed voorbereid de markt op te laten gaan. Dit betekent dat wij ingehuurd worden door de verkoper, wat al een hele andere dynamiek geeft tijdens het traject. Veelal zijn dit intensievere trajecten waarbij we trachten alle facetten van de onderneming te doorgronden, omdat vooraf niet bekend is wat de uiteindelijke koper van belang vindt. Daarnaast ben je tijdens deze trajecten langer betrokken in het proces, waardoor je veel meer inzicht krijgt in hoe het verkoopproces verloopt. 
Anderzijds vind ik de projecten met een maatschappelijk karakter erg leuk. Zo ben ik laatst betrokken geweest bij het financieel due diligence van Seepje, een duurzaam wasmerk dat in de scale-up fase zit. Seepje heeft onlangs een kapitaalinjectie opgehaald met als doel om internationaal verder te groeien en de duurzame impact nog verder te vergroten. Erg leuk om hier een kleine bijdrage aan te kunnen leveren! 

Hulp nodig?

Jamie Wellink

Stuur mij een bericht en ik help je graag verder

Stuur een appje

Jamie Wellink

Corporate Recruitment Specialist

Loop jouw droombaan niet mis!

Maak een jobalert aan en ontvang de nieuwste vacatures die bij jou passen. 

Zet jobalert aan