Andrew Leek

Junior Manager Transaction Advisory Services

Hier krijg ik veel mogelijkheden om mij op persoonlijk en zakelijk vlak verder te ontwikkelen

Andrew Leek is junior manager binnen het Transaction Advisory Services team van BDO M&A. Hoe ervaart hij het werken bij BDO en wat zijn zijn ambities? Wij stelden hem 6 vragen.

Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met M&A?

‘Tijdens mijn studie kwam ik in verschillende vakken in aanraking met onderdelen van M&A, zoals corporate finance en waarderingen. Dit vond ik uiteindelijk de meest interessante onderdelen van mijn studie. Hierdoor ben ik op zoek gegaan naar enkele stages in dit vakgebied. Hier kwam ik met een relatief onderbelicht onderdeel van M&A in aanraking: due diligence, ook wel bekend als boekenonderzoeken. In financiële studies wordt beperkt aandacht gegeven aan boekenonderzoeken, terwijl in dit vakgebied veel onderwerpen uit de overige M&A gebieden terugkomen. Voor mij is het de combinatie van analytische, financiële en commerciële aspecten wat mij tot het vakgebied heeft aangetrokken.’

Wat houdt je huidige functie in, en welke functies heb je gehad om daar te komen?  

‘Als junior manager Transaction Advisory Services (TAS) houd ik mij voornamelijk bezig met financiële due diligence onderzoeken voor kopende en verkopende partijen. Hierin stel ik rapporten op, voer ik financiële analyses uit en ben ik een aanspreekpunt voor belanghebbenden in een due diligence traject. Hiernaast werk ik mee aan overige M&A onderdelen, bijvoorbeeld PMI (post merger integration) trajecten, input leveren voor financiële modellen, en pitches voor due diligence trajecten.

Vanuit meer junior functies binnen due diligence ben ik doorgegroeid naar deze functie, waardoor ik met diverse werkzaamheden en klanten in aanraking ben gekomen. Door de brede skillset die nodig is voor de due diligence werkzaamheden is het ook mogelijk om vanuit een meer accounting-technische baan, controller rol of zelfs meer technische/data-gerichte rol binnen Transaction Advisory Services te werken.’ 

Waarom heb je specifiek gekozen voor de adviestak?

Als consultant kom je constant verschillende vraagstukken tegen bij diverse klanten. In mijn werk kom ik daardoor veel verschillende industrieën tegen: van lokale IT-bedrijven tot internationale productiebedrijven. Door de aard van de due diligence werkzaamheden kom je zelfs bij hele vergelijkbare overnamekandidaten en industrieën constant andere dingen tegen. De projecten waar ik aan werk variëren veelal van twee tot vier weken (met soms een uitloop naar drie maanden), waardoor je ook kansen krijgt om veel verschillende bedrijven te zien. Door de korte trajecten biedt het werk een steile leercurve, waarin je constant uitgedaagd wordt. In de advisering rondom onze werkzaamheden is een brede skillset op het gebied van financiële analyses en communicatievaardigheden nodig. Wij hebben ook vaak een coördinerende rol in multidisciplinaire teams (zoals met fiscalisten, juristen en IT-specialisten).

En waarom ben je dit bij BDO gaan doen?

‘Bij BDO ligt een sterke focus op mkb-klanten, variërend van lokale ondernemers naar internationale bedrijven tot mid-market private equity fondsen. Hierdoor kom je zelfs als starter uit de schoolbanken al snel in contact met klanten en overnamekandidaten, waardoor het werk natuurlijk veel meer gaat leven vergeleken met enkel de spreadsheets. Ook varieert de grootte van de projectteams van drie tot vijf mensen, waardoor iedereen in het team vaak alle aspecten van een onderneming bekijkt en doorgrond. 

Voordat ik bij BDO begon, ben ik een jaar werkzaam geweest bij een due diligence team van een Big4 kantoor, waar toch een andere werkomgeving heerst door de type klanten en grotere schaal van de projecten. Juist bij BDO wordt een goede middenweg gevonden tussen uitdagende trajecten en persoonlijke benadering door de type klanten die bediend worden. Daarbij speelt ook dat de work-life balans voor een M&A-vakgebied bij BDO goed wordt bewaakt, wat ook door de type projecten mogelijk is.’

Welke eigenschappen heb je nodig om in jouw functie en binnen BDO te excelleren?

‘Binnen mijn functie zijn natuurlijk (financiële) analysevaardigheden van belang. We ontvangen bij aanvang van een project grote hoeveelheden data die in korte tijd verwerkt moeten worden, waarbij de belangrijkste onderwerpen voor een klant snel geanalyseerd moeten worden. Naast de verwachte analysevaardigheden zijn vooral projectmanagement en communicatievaardigheden zeer belangrijk. Door de aard van due diligence trajecten wordt met veel partijen met verschillende expertises gecommuniceerd, waardoor naast technische kennis ook overige (sociale en management) vaardigheden verwacht worden.’ 

Wat zijn je verdere ambities binnen M&A en BDO?

‘M&A biedt mij op dit moment door de diversiteit van werkzaamheden en vaardigheden een werkomgeving waar ik mezelf nog voor langere tijd in zie werken. Door de werkomgeving en de kansen die ik krijg zie ik mijzelf dit zeker bij BDO voortzetten. Ik krijg hier veel mogelijkheden om mij op persoonlijk en zakelijk vlak verder te ontwikkelen, zoals een CFA-opleiding en een externe persoonlijk leiderschapstraining.’ 

Loop jouw droombaan niet mis!

Maak een jobalert aan en ontvang de nieuwste vacatures die bij jou passen. 

Zet jobalert aan