Thomas Swikker is manager binnen het Transaction Advisory Services (TAS) team van BDO M&A. Hoe hij het werken bij BDO ervaart? Wij stelden hem 5 vragen.
Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met Transaction Advisory Services?
‘Per toeval. Tijdens mijn studie International Financial Management werd er eigenlijk weinig aandacht geschonken aan M&A en al helemaal aan boekenonderzoek; er werd enkel een valuation vak gegeven. Ik ben dan ook vanuit mijn studie als business controller begonnen. Hierin miste ik een dynamische omgeving en hadden de werkzaamheden voor mij te veel een repeterend karakter.
Na oriëntatie op de markt ben ik uiteindelijk op de TAS-afdeling van BDO terecht gekomen. Bij TAS worden analytische, financiële en commerciële vraagstukken gecombineerd met een dynamische cultuur. Hierdoor voel ik mij hier op mijn plaats.’
Wat houdt je huidige functie in, en welke functies heb je gehad om daar te komen?
‘Als manager Transaction Advisory Services houd ik mij voornamelijk bezig met financiële due diligence onderzoeken (koop en verkoop processen). Tijdens de due diligence processen voer je financiële analyses voor potentiële overnames uit (elke maand een ander bedrijf) en fungeer je als sparringpartner voor je klant (voornamelijk private equity firms). In mijn rol als manager ben ik verantwoordelijk voor het aansturen van het projectteam, het opstellen van rapportages en fungeer ik als sparringpartner voor de klant.
Ik ben in 2018 begonnen als junior adviseur binnen BDO en heb in juni 2022 de stap naar manager gemaakt. BDO biedt voldoende kansen en groeimogelijkheden aan, waardoor je een goede leercurve krijgt. Als je deze kansen aanpakt, word je er binnen de organisatie ook echt voor beloond.
Als (junior) adviseur houd je je voornamelijk bezig met de analyses in Excel. In de rol van (junior) manager heb je al meer klantcontact en fungeer voor kleinere projecten als projectmanager op de opdracht. Hoe meer ervaring je hebt, hoe meer verantwoordelijkheden je krijgt.’
Welke eigenschappen heb je nodig om in jouw functie en binnen BDO te excelleren?
‘In eerste instantie moet je goede financiële kennis hebben. De financiële analyses moet je kunnen vertalen en op een begrijpelijke manier presenteren aan de klant. Tevens merk ik dat het menselijke aspect een steeds grotere rol gaat spelen in de werkzaamheden. Je moet een goede band met je klant opbouwen, maar tevens een professionele relatie met de targets. De target moet jou van informatie voorzien, dus irritatie kan leiden tot vertraging of een beperking in de informatie toestroom.’
Waarom BDO?
‘BDO bedient voornamelijk mkb-klanten, variërend van kleinere familiebedrijven en lokale ondernemers tot internationale bedrijven. Doordat niet alle klanten of targets een tot op het bot geprofessionaliseerde organisatie zijn, speelt het menselijke aspect ook een grote rol. Je zit dan ook doorgaans aan tafel met de CEO zelf, die niet altijd de financiële kennis paraat heeft. Dit spreekt mij zeer aan.’
Welk toekomst perspectief biedt BDO je aan?
‘BDO TAS biedt diverse werkzaamheden aan, doordat je maandelijks verscheidene bedrijven analyseert. Doordat BDO verschillende functieprofielen aanbiedt, zijn er genoeg doorgroeimogelijkheden voor mij in de toekomst. Tevens heb ik binnen BDO altijd aangegeven dat het één van mijn wensen is om internationale ervaring op te doen. Doordat BDO wereldwijd actief is, zijn hier ook mogelijkheden voor. Op dit moment ben ik werkzaam voor BDO Nieuw Zeeland, waar ik voor het Auckland kantoor due diligence onderzoeken zal uitvoeren. Samen met mijn vrouw ga ik dit leuke avontuur aan.’