Judith Oostindiën en Jesse Verduijn

Over de overstap naar een andere afdeling

Ik voelde me al snel helemaal thuis

Bij BDO draait werken niet alleen om vakinhoudelijke expertise, maar ook om ruimte voor persoonlijke groei en de regie over je loopbaan in eigen handen houden. Dit kan betekenen dat je op een dag besluit voor een andere afdeling te willen werken. Kan dat zomaar? Hoe verloopt zo’n traject? En wat levert het je op?

Judith Oostindiën (Assistant Accountant) en Jesse Verduijn (Senior Accountant-Adviseur) zijn ervaringsdeskundigen. Zij switchten recent naar een andere afdeling en delen graag hun ervaringen.

Judith: van Samenstel (A&B) naar Controle (A&A)

Judith begon twee jaar leden bij BDO (Groningen) op de samenstelafdeling (Accountants & Bedrijfsadvies, ofwel A&B), waar ze als werkstudent aan de slag ging. “In het eerste jaar van mijn studie wilde ik vooral praktijkervaring opdoen”, vertelt ze. “Het werk op de samenstelafdeling sloot alleen niet helemaal aan bij mijn opleiding. Maar het was mij vooral te doen om de werkervaring, aangezien accountancy een echt praktijkvak is.”

Na ongeveer een jaar ontdekte ze dat de controlepraktijk, waar ze nu alweer een jaar werkt, beter past bij haar studie en ambities. “Het leuke aan controle is dat ik bij verschillende klanten werk en met veel teams in aanraking kom. Ik ben echt een mensenmens, dus die afwisseling in klanten en collega’s past goed bij mij.”

“Studie krijgt altijd voorrang”

De overstap verliep soepel en zonder problemen, mede dankzij de ondersteuning vanuit BDO. “Het was superfijn dat ik meteen een buddy toegewezen kreeg. Ik kan sowieso altijd wel bij iemand terecht met vragen, waardoor ik me snel helemaal thuis voelde op mijn nieuwe afdeling. Er heerst een heel laagdrempelige, open sfeer; collega’s helpen me graag, en mijn studie krijgt altijd voorrang. Voor mij ook heel belangrijk.”

En voor Judith de bevestiging dat BDO zijn mensgerichte beloftes nakomt. “BDO heeft als werkgever echt oog voor medewerkers en stimuleert mensen om het beste uit zichzelf te halen. De openheid en het vertrouwen die ik ervaar, zorgen ervoor dat ik hier met veel plezier werk.”

Jesse: van Controle (A&A) naar Samenstel (A&B)

Na twaalf jaar op de controleafdeling maakte Jesse juist de omgekeerde stap: van de controle- (Audit & Assurance, ofwel A&A) naar de samenstelpraktijk (A&B). Gedurende zijn tijd in de controlepraktijk doorliep hij verschillende functies en groeide hij uit tot senior manager. “Elke nieuwe functie voelde weer als een nieuwe baan, met nieuwe taken verantwoordelijkheden.”

Uitdaging genoeg, zou je denken. Toch merkte Jesse dat hij behoefte kreeg aan een nieuwe uitdaging, die beter aansloot bij zijn ambities en interesses. “Controle is vrij theoretisch, en je werkt vaak met risico’s op papier. Ik ben meer praktijkgericht en wil graag nog dichter bij de ondernemer staan. Mijn handen jeukten soms, omdat ik meer wilde doen voor klanten dan in een controlefunctie mogelijk is. Die kans krijg ik nu.”

“Leuk spannend”

Daarnaast verschoof het klantenportefeuille in de controlepraktijk steeds meer richting grotere bedrijven en non-profitorganisaties, terwijl zijn hart bij de DGA-praktijk ligt. “Bij A&B werk ik nu weer met klanten die goed bij mij passen. Die verbinding met ondernemers spreekt me enorm aan. En het brede scala aan werkzaamheden geeft me ook veel energie. Ik kan jaarrekeningen maken, adviesopdrachten doen en zelfs een project als interimmer oppakken.”

Hoewel de ervaren Jesse al twaalf jaar bij BDO werkt, was de overstap naar een nieuwe afdeling ook voor hem best spannend. “Leuk spannend”, corrigeert hij. “Maar ik voelde me snel thuis. Natuurlijk dankzij mijn nieuwe collega’s, bij wie ik altijd terecht kan met vragen. En BDO is BDO. Op papier is wel een hiërarchie, maar in de praktijk voelt iedereen zich gelijk. En er wordt veel gelachen, ook heel belangrijk. Verder heb ik regelmatig contact met een partner om te sparren over hoe het gaat. Alles bij elkaar is de begeleiding is professioneel en heel toegankelijk, wat de overgang makkelijk en prettig maakte.”

Open bedrijfscultuur en persoonlijke benadering

Voor zowel Judith als Jesse speelt de werksfeer bij BDO een grote rol in hun werkplezier. Ze benadrukken allebei dat de open bedrijfscultuur en de persoonlijke benadering van BDO een unieke werkgever maken. “Ik ervaar de sfeer als heel mensgericht”, zegt Judith. “Mensen willen je helpen en staan altijd klaar om je vragen te beantwoorden. Ook bij mijn studie krijg ik alle ruimte en ondersteuning, wat voor mij heel belangrijk is.”

Jesse: “Voor mij is die werksfeer de belangrijkste randvoorwaarde van een baan. Het zegt genoeg dat ik na twaalf jaar nog steeds met veel plezier bij BDO werk. Mijn vorige collega’s van A&A zijn vooral blij dat ik voor BDO behouden ben gebleven. Ik werk een verdieping lager, dus ik kom ze nog vaak genoeg tegen en dan voelt het alsof ik nog steeds deel uitmaak van hun team.”

“Ik leer nog elke dag”

De manier waarop hun overgang naar een andere afdeling is verlopen, is volgens beiden typerend voor werken bij BDO in het algemeen. “Ik ervaar volop de ruimte om mijn eigen traject te bewandelen”, zegt Judith “Ik ben nu net met mijn master begonnen en doe er nog een jaar langer over, omdat ik een extra Sustainability-traject volg. De begeleiding hierbij door BDO is heel fijn.”

Jesse knikt instemmend. “Ik herken dat helemaal. Vanaf dag één tot aan vandaag heb ik die persoonlijke benadering ervaren, in combinatie met de professionele werkwijze. In die prettige omgeving heb ik de kansen gehad en gepakt om mij door te ontwikkelen. Ik leer ook nog elke dag bij en ben blij dat de overstap naar een andere afdeling relatief makkelijk, nee, heel makkelijk, is verlopen. In twee maanden tijd ben ik een volledig en volwaardig onderdeel van die nieuwe afdeling geworden. Dat is wel cool, toch?”

“Zeker, en daar sluit ik me helemaal bij aan”, rondt Judith af. “Die overgang verloopt echt vlekkeloos, zodat we zonder obstakels allemaal ons eigen pad kunnen bewandelen!”

Graduate Program van BDO

Ook ontdekken wat je leuk vindt binnen het accountancy vak? Of heb je interesse in accountancy maar niet het ‘juiste’ diploma? Dan is ons Graduate Program iets voor jou! Tijdens dit tweejarige programma kun jij als starter aan de slag op de diverse afdelingen van BDO. Je werkt onder andere aan opdrachten in Audit, ESG, Reporting & Compliance en meer. Jij kiest zelf op welke afdeling binnen BDO jij jouw carrière voortzet. Uiteraard bieden wij je een passend salaris, veel groeimogelijkheden en een mobiliteitsbudget. Meer weten? Bekijk hier de vacature!

Vacature Graduate Program | BDO

Hulp nodig?

Lizzy van de Steeg

Stuur mij een bericht en ik help je graag verder

Stuur een appje

Lizzy van de Steeg

Campus Recruitment Specialist

Loop jouw droombaan niet mis!

Maak een jobalert aan en ontvang de nieuwste vacatures die bij jou passen. 

Zet jobalert aan