Wat is het verhaal achter de cijfers? Hoe groen is een bedrijf echt? En vooral, hoe open zijn bedrijven hierover? BDO volgt de ontwikkelingen van de ESG-wetgeving op de voet, adviseert klanten om te investeren in duurzaamheid én om betrouwbaar te rapporteren over dit thema. In haar rol als Senior Manager ESG helpt onze collega Milou Timmerman bedrijven om niet alleen bij te dragen aan een betere bedrijfsvoering, maar ook aan een betere wereld.
Milou begon haar carrière bij BDO in 2013. Na vijf jaar maakte ze een uitstapje naar een ander kantoor. Daar werkte ze met grote klanten en complexe data-analyse, maar al snel miste ze iets essentieels: het persoonlijke contact. “Ik zat veel achter de schermen en miste de directe interactie met klanten. Terwijl dat juist is wat mij energie geeft.”
Persoonlijk contact en verantwoordelijkheid
Na drie jaar, waarvan het laatste halfjaar bij de afdeling Climate Change and Sustainability Services, besloot ze terug te keren naar BDO. “Hier draait het om persoonlijk contact en snel verantwoordelijkheid nemen. De teams zijn kleiner, waardoor je als medewerker echt betrokken bent en direct impact hebt. Toen ik merkte dat BDO volop in ontwikkeling was op het gebied van ESG, was de keuze snel gemaakt.”
Sinds afgelopen jaar focust Milou zich bijna volledig op ESG. “De rol van auditor gaat verder dan alleen financiële cijfers controleren. We kijken naar de impact van bedrijven op mens en milieu en vooral hoe transparant ze daarover zijn. CSRD draait om eerlijkheid en openheid: hoe groen is een bedrijf echt? Wat gebeurt er met afgedankte materialen? En hoe duurzaam zijn de processen? Als auditor prik je door cijfers heen en zie je het verhaal erachter.”
Transparantie geeft vertrouwen
Milou legt uit dat bedrijven zich soms groener voordoen dan ze zijn, bijvoorbeeld omdat ze het complete overzicht nog niet hebben of het duurzaamheids-denken nog niet volledig hebben omarmd. “Door bedrijven te begeleiden in hun duurzaamheidsrapportages, dragen we bij aan meer transparantie en daarmee aan toekomstbestendigere organisaties. Dat is belangrijk, want transparantie geeft stakeholders en consumenten het vertrouwen dat een bedrijf eerlijk is over zijn prestaties en plannen.”
Deze transparantie is niet alleen belangrijk voor investeerders, maar ook voor de maatschappij als geheel. “Consumenten willen steeds vaker weten waar hun producten vandaan komen en hoe duurzaam bedrijven werkelijk zijn. Wanneer bedrijven zich bewust worden van hun impact en daar open over rapporteren, ontstaat er ruimte voor verbetering. Dat stimuleert niet alleen duurzaamheid, maar ook efficiëntie en groei.”
Understanding the business
Om een klant daadwerkelijk daarmee te kunnen helpen, is het volgens Milou cruciaal om zo’n bedrijf goed te leren kennen. ‘Understanding the business, vind ik heel erg belangrijk. Niet alleen maar op papier, maar ook door bijvoorbeeld een keer mee te gaan met een rondleiding. Op die manier doorgrond je pas echt wat organisaties precies doen, en hoe ze werken. Die ervaring helpt om niet alleen de organisatie zelf te helpen groeien, maar ook de mensen in die organisatie.”
Zoals laatst bij een bedrijf in de automotive-sector. “We liepen letterlijk door de organisatie: van de showroom en werkplaats tot de opslag. In jaarrekeningen zien we alleen maar terug wat voor type omzetstromen er zijn. En nu zagen we die papieren werkelijkheid terug in de praktijk; hoe de processen in elkaar zitten, hoe de kosten zijn opgebouwd en waar risico’s liggen. Maar ook: wat gebeurt er met de oude autobanden? Worden die gerecycled? Dat soort vragen helpt bedrijven niet alleen om efficiënter te werken, maar ook om duurzamer te worden.”
Elke dag van echte waarde zijn
Toen Milou in 2013 bij BDO begon, luidde de slogan ‘omdat mensen tellen’. “En dat gevoel heb ik nog steeds. Het draait hier om mensen. Je krijgt snel verantwoordelijkheid, je werkt in kleine teams en hebt direct klantcontact. Dat zorgt ervoor dat je snel groeit, zowel professioneel als persoonlijk.”
Ze benadrukt dat iedere medewerker bij BDO de kans krijgt om van echte waarde te zijn - voor zichzelf, de klant én de maatschappij. “Of je nu net begint of al jaren in het vak zit, je bijdrage telt hier echt. Als je dus op zoek bent naar een plek waar je snel verantwoordelijkheid krijgt, écht het verschil kunt maken en waar persoonlijke groei centraal staat, dan zit je bij BDO goed. Hier kun je elke dag van echte waarde zijn!”