Kenneth Ruiter

RPA Consultant bij BDO Digital

Een cultuur waarin iedereen op waarde wordt geschat

BDO is een internationaal opererend accountants- en advieskantoor, maar voor Kenneth Ruiter, RPA Consultant bij BDO Digital, voelt het allesbehalve groot en onpersoonlijk. “Iedereen heeft iets toe te voegen, mensen luisteren naar elkaar en goede ideeën worden snel in de praktijk gebracht.”

Kenneth werkt nu ruim drie jaar bij BDO en maakt deel uit van het team dat gespecialiseerd is in Robot Process Automation. Dit RPA-team is onderdeel van Management Services & Innovation, dat weer valt onder BDO Digital.

Cultuur van betrokkenheid en waardering

“Ons team is relatief klein en daardoor hebben we veel invloed op hoe we dingen aanpakken. We groeien hard, maar er blijft ruimte voor persoonlijke inbreng. Goede ideeën worden hier snel geïmplementeerd. Soms voelt het alsof we een start-up zijn, maar dan met de steun van een groot bedrijf.”

Die cultuur van betrokkenheid en waardering maakt BDO voor Kenneth uniek. “Hier wordt iedereen op waarde geschat, of je nu junior of senior bent. En of je hier nu net begint of al jaren meedraait. We sparren veel met elkaar, leren van elkaars expertise en werken samen om de best mogelijke oplossingen te bieden aan onze klanten.”

Van administratieve last naar menselijke zorg

Als RPA Consultant helpt Kenneth organisaties efficiënter te werken door processen te automatiseren met softwarerobots. Een groot deel van zijn werk ligt in de zorgsector, waar hij bijvoorbeeld administratieve taken automatiseert. “De tijd die je weghaalt bij administratieve lasten, kan direct worden ingezet voor zorg aan mensen. Dat is waar wij impact maken.”

Zijn werk draait niet alleen om technologie, maar juist ook om mensen. “We zorgen ervoor dat repetitief, tijdrovend werk door robots wordt overgenomen, zodat medewerkers zich kunnen richten op taken die écht waarde toevoegen. We willen processen slimmer maken, maar zonder de menselijke factor te verliezen.”

Een concreet voorbeeld? “In de ouderenzorg hadden medewerkers veel tijd nodig om aanvragen handmatig te controleren. Door een robot te implementeren die standaardcontroles uitvoert, konden we een groot deel van dit werk automatiseren. Dit betekent dat medewerkers zich nu kunnen focussen op de uitzonderingen die menselijke aandacht nodig hebben.”

Openheid en samenwerking

Voor Kenneth is de open en toegankelijke bedrijfscultuur van BDO een van de grootste pluspunten. “Wat mij opvalt, is dat iedereen hier zichzelf kan zijn. We praten niet alleen over werk, maar ook over persoonlijke dingen. Dat maakt samenwerken zoveel fijner.”

Die openheid zie je ook terug in de manier waarop collega’s elkaar ondersteunen. “Het is hier heel normaal om aan te geven als iets te veel wordt. Sterker nog, dat wordt aangemoedigd. Managers vragen actief of je werkdruk goed is en of je op de juiste plek zit. Er wordt echt gekeken naar wat bij je past.”

Kenneth herinnert zich een moment waarop hij zelf hulp nodig had. “Ik ben geen geboren verkoper, maar in mijn rol komt sales soms wel om de hoek kijken. Ik heb dat besproken met mijn manager en nu doen we bijvoorbeeld quickscans altijd met z’n tweeën: ik focus op de technische kant, terwijl een collega de commerciële aspecten oppakt. Zo benutten we allebei onze sterke punten.”

Ruimte voor groei en eigen inbreng

Wat Kenneth ook waardeert bij BDO, is de ruimte voor eigen initiatief. “Een van mijn collega’s stelde laatst voor om bij de oplevering van een nieuwe robot aan de klant een apart, intern document te maken. Heel kort, met een video erbij, tekst en uitleg, zodat iedereen in ons team op de hoogte is en snel begrijpt hoe die robot werkt. Dat idee werd direct omarmd en binnen no-time geïmplementeerd.”

Dit soort initiatieven laten zien hoe iedereen binnen BDO wordt gestimuleerd om bij te dragen aan verbeteringen. Of het nu gaat om het automatiseren van processen in de zorg, of het ontwikkelen van innovatieve oplossingen voor interne doeleinden. “Je hoeft hier niet jaren ervaring te hebben om een goed idee in te brengen. Er wordt echt naar je geluisterd. Zo was de collega die het idee van dat document opperde pas net twee weken in dienst.”

Tegen potentiële nieuwe collega’s geeft Kenneth graag mee dat BDO een bedrijf is waar je als medewerker trots op kunt zijn. “Hier ben je geen radertje in een groot geheel, maar iemand met een stem. Je werkt samen met klanten, niet alleen vóór hen. Je maakt impact en blijft betrokken bij het product dat we opleveren. Op die manier voegen wij als RPA Consultants echt waarde toe voor de klant. En dat geeft veel voldoening!”
 

Loop jouw droombaan niet mis!

Maak een jobalert aan en ontvang de nieuwste vacatures die bij jou passen. 

Zet jobalert aan