Komt dat bod nog binnen vandaag? En valt het mee of tegen? Wat zal de klant ervan vinden? Dat zijn de spannende momenten in het werkende leven van Roel van Dijk, Senior Manager Deal Advisory. “Op zulke dagen, wanneer de deadline nadert, houd ik mijn telefoon natuurlijk extra goed in de gaten.”
Vandaag is niet zo’n dag. Hij zit wel veel aan de telefoon, om te bellen. Ter voorbereiding op een intensief waarderingstraject, voor een groot Nederlands concern. “Ik ben nu bezig het plan hiervoor uit te werken en het team samen te stellen”, vertelt Roel, die vandaag een keer thuiswerkt, maar normaal gesproken te vinden is op kantoor Utrecht. “Het is best een atypische opdracht voor ons, omdat meerdere collega’s een aantal weken fulltime aan deze opdracht zullen werken. Dit betekent dat ik met teamleiders van andere projecten moet afstemmen wat agenda-technisch mogelijk is.”
Impact op levenswerk
Roel (32) startte in 2018 op de afdeling Deal Advisory binnen BDO. “Ik wilde graag in een grote, professionele organisatie werken, in een groot team met verschillende collega's. Hier sloot Deal Advisory perfect op aan.”
Bij BDO voelt Roel van meet af aan een heel fijne dynamiek. “We hebben vrij veel partners en ik werk voor bijna allemaal. En ook elke keer in wisselende teamsamenstellingen. Dat houdt het afwisselend. Net als het werken voor die grote mix van echte mkb-klanten. Klanten aan de bovenkant van de midmarket zijn groot genoeg om inhoudelijk uitdagend te zijn, maar klein genoeg om een persoonlijke relatie mee aan te gaan. Ik sta vaak in direct contact met de directeur-grootaandeelhouder, met de ondernemer voor wie de zaak vaak een levenswerk is. De impact van ons werk, bijvoorbeeld bij verkooptrajecten, is dan echt zichtbaar en voelbaar.”
Een project dat Roel meteen te binnen schiet, is een verkooptraject waarbij een bedrijf was benaderd door een Amerikaans bedrijf om overgenomen te worden. “Dat was bijna rond, maar ketste op de valreep af. Toen hebben ze ons laten aanhaken om dat traject recht te trekken en hebben we voor dit bedrijf alsnog een mooie deal uit het vuur weten te slepen. Mijn rol is dan voornamelijk de coördinatie van het traject, aansturing van mijn team, communicatie met zowel met de opdrachtgever als geïnteresseerde partijen en het onderhandelen om te zorgen dat kopers het maximale bieden. Dat zijn spannende momenten, met als climax natuurlijk de dag dat er geboden wordt.”

Kort en krachtig
Als Senior Manager verdeelt Roel zijn tijd tussen het begeleiden van aan- en verkooptrajecten en meewerken aan de wat complexere waarderingsvraagstukken. “In de loop der jaren is mijn werk meer verschoven van uitvoering naar aansturing. In die rol vind ik het vooral heel leuk om na te denken over de positionering van een bedrijf. En om die kort en krachtig samen te vatten. Het is heel makkelijk om veel woorden te gebruiken, maar in onze wereld heeft niemand tijd en zin om dikke boekwerken door te lezen. Het is veel moeilijker om in tien kantjes uit te leggen wat een bedrijf doet, en dat vind ik heel tof!”
Gemiddeld heeft hij zo’n vijftien tot twintig projecten tegelijk op zijn bordje. “Dit betekent dat ik vaak meerdere ballen in de lucht moet houden, maar juist dat maakt mijn werk zo leuk en dynamisch. Niet één werkdag is hetzelfde. Daarnaast vind ik projectmatig werken heel fijn. Onze projecten duren zo’n drie tot twaalf maanden en hebben altijd een kop en een staart. En door de wisselende samenstelling van de projectteams blijft het werk altijd gevarieerd. We hebben ook een hecht team, zowel op als buiten kantoor.”
Mens en kwaliteit op gedeelde eerste plek
Werken bij BDO betekent voor Roel werken in een professionele organisatie waar de menselijke maat niet uit het oog is verloren, iedereen elkaar alles gunt en mensen behulpzaam zijn. “Een platte organisatie ook, allesbehalve hiërarchisch. Waar iedereen de ruimte krijgt om met ideeën en initiatieven te komen. Mensen voelen die ruimte ook en komen dus met initiatieven. En dat is hartstikke leuk. Zowel de professional als de organisatie leert daarvan.”
Roel ervaart bovendien veel vrijheid om zijn werkzaamheden zelf in te delen en uit te voeren, in samenwerking met zijn projectteams. “Tegelijkertijd is er altijd begeleiding en coaching beschikbaar wanneer ik daar behoefte aan heb. Dat geeft mij de ruimte om mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen en mijn werkzaamheden op een hoog niveau uit te voeren, terwijl ik tegelijkertijd kan terugvallen op de expertise en ondersteuning van mijn collega's. Om al die redenen ervaar ik BDO als een erg prettige werkgever, waar kwaliteit én mens op een gedeelde eerste plek staan!”